Op het sterke X-Mastournament in Kortrijk hebben de oudste meiden van Grasshoppers vriend en vijand verrast door het toernooi te winnen. Teams uit Zweden, Frankrijk, Israël, België, Tsjechië, Denemarken en Nederland moesten allemaal hun meerdere erkennen in de Katwijkse dames.
Vanwege de verwachtte sneeuw was er besloten om eerder te vertrekken dan aanvankelijk de bedoeling was. Achteraf een goed besluit, want er kon niet altijd even hard gereden worden. De sfeer zat er in ieder geval goed in op de vroege morgen. Ze hadden er zin in.
Eenmaal aangekomen in sporthal de Lange Munte kon men zich gaan op maken voor de eerste poulewedstrijd om 13:00 tegen het CTO van Israël. Grote, sterke en fysieke dames, die over een intimiderende en professionele uitstaring beschikte. In eerste instantie hadden onze meiden behoorlijk moeite met het fysieke spel van de Israëlische dames. Uiteindelijk is de wedstrijd beslist door het snelle spel van de Katwijkse dames en werd er gewonnen met 46-59.
De toon was gezet. Tijd om even het hotel te verkennen en de benen rust te geven, want om 18:40 stond alweer de tweede poulewedstrijd op het programma. Na een relax-momentje en een gezamenlijke lunch in het hotel gingen we weer terug naar de hal voor de wedstrijd tegen Oye Plage uit Frankrijk. Voor de tweede wedstrijd was de teampresentatie.
De tweede wedstrijd werd jammer genoeg behoorlijk gedomineerd door de scheidrechters. In de eerste minuut waren daar al drie persoonlijke fouten aan Katwijkse zijde. Dit ging vrijwel de hele wedstrijd door, waardoor het een foutenfestijn werd. Dit kwam niet ten goede van het spel, omdat de frustratie de overhand had. Wel werd er gewonnen met 45-65. Ondanks de winst kan er niet heel positief teruggekeken worden op deze wedstrijd. Snel vergeten, morgen weer een dag.
Na het avondeten, verzorgd door het toernooi gingen we terug naar het hotel. Zaak om goed te slapen en je weer op te laden voor de tweede dag. Er staan immers weer twee wedstrijden op het programma, niet tegen de minste tegenstanders. De eerste wedstrijd was om 10:50 tegen het nationale team van België U16, dat zich voorbereid op het Europees kampioenschap. Vervolgens speelde we om 16:20 tegen het sterke Copenhagen uit Denemarken.
De wedstrijd tegen België U16 werd door het toernooi bestempeld als ‘match of the day’. Hierbij werd er gefilmd en interviews gehouden. Op de site van het toernooi, www.x-mastournament.be is het filmpje te zien. Er stond andermaal een zeer groot en fysiek team tegenover de Katwijkse dames. Daarnaast was het al snel duidelijk dat de bank bij de Belgische dames een stuk breder was. Ze schoten erg sterk van buiten. Tot de rust is het een gelijk opgaande wedstrijd. In het derde kwart slaat België een gaatje van 10 punten. De Katwijkse dames raken niet in paniek en slepen de wedstrijd alsnog naar zich toe door te winnen met 56-57. Door deze winst was de halve finale in ieder geval al veilig gesteld. Dit is de afgelopen drie jaar nog niet gelukt, dus al een prestatie op zich.
De tweede wedstrijd van de dag was tegen het eveneens ongeslagen Copenhagen uit Denemarken. Dit is een hele uitdaging. Copenhagen heeft het toernooi de afgelopen drie jaar gewonnen en was nu ook weer de topfavoriet. De wedstrijd was een strijd om de eerste plaats in de poule. We werden eigenlijk de hele wedstrijd overklast door het sterk spelende Copenhagen. Op alle fronten was Copenhagen een stuk beter. Verdedigend waren we niet scherp genoeg en werden aan alle kanten voorbij gelopen. Nummer 5 van Kopenhagen was vrijwel niet af te stoppen. Dit resulteerde in een 64-40 nederlaag. Dat betekend een tweede plaats in de poule. Op de derde dag moet er zodoende in de halve finale aangetreden worden tegen Praag uit Tsjechië, dat alles gewonnen had in de andere poule.
’s avonds werd er gegeten bij de pizza hut i.p.v. bij de hal. Dit viel goed bij de meiden. Vroeg aangekomen in het hotel, was het tijd om uit te rusten om zodoende klaar en uitgerust de finaledag te beginnen. De wekker stond immers ook om 06:30, omdat er om 09:00 aangetreden moest worden tegen Praag.
De wedstrijd tegen Praag beloofde een mooi affiche te worden. Wederom een goed team, dat alle poulewedstrijden winnend af wist te sluiten. Grasshoppers speelde erg sterk, wat al vrij snel leidde tot een voorsprong van 10 punten. Tot drie keer toe slaagde Praag er in om het verschil terug te dringen naar 4 puntjes, maar steeds werd het verschil weer uitgebreid naar 10 punten. In het laatste kwart speelde Praag een full-court press, waar we behoorlijk wat moeite mee hadden. Een minuut voor tijd resulteerde dat zelfs tot de eerste voorsprong voor Praag. Dit zorgde voor een bloedstollend eind van de wedstrijd. We hielden ons hoofd koel, raakte niet in paniek en speelde de wedstrijd solide uit. De wedstrijd werd gewonnen met een minimaal verschil van één punt, namelijk 64-65. FINALE!!!!
De coaching staf heeft de andere halve finale die ging tussen Copenhagen en Ypres uit België bekeken en een tactisch plan uitgezet. Copenhagen kwam hier overtuigend als winnaar uit. Dat betekende revanche op het team waar we eerder behoorlijk klop van kregen in de poule. Één ding is zeker, we moeten het anders aanpakken willen we winnen van het sterke Copenhagen.
De hele entourage om de finale heen was al een hele happening op zich. Thuisblijvers konden onder commentaar de wedstrijd volgen via een livestream. Er was besloten om een zoneverdediging toe te passen, om penetratie tegen te gaan en geforceerde schoten uit te lokken. Daarnaast kreeg de ploeg de opdracht om nummer 5 van Kopenhagen uit te wedstrijd te halen. Dat was de angel van de ploeg.
Deze tactiek werkte uitstekend. De verdediging stond als een huis. Kopenhagen was heel erg op zoek naar mogelijkheden, maar was machteloos. In aanvallend opzicht schiet Janine Guijt in het eerste kwart al vier driepunters binnen, wat direct voor een 19-9 voorsprong leidde. Enige zwakke punt is de rebound. Kopenhagen pakte erg veel aanvallende rebounds.
Bij rust was de stand 24-16. We scoren dit kwart maar vijf punten, omdat het schot niet viel in vergelijking met het eerste kwart. Wouter Star gaf aan dat er meer penetratie gezocht moest worden, omdat er niet de hele wedstrijd raak geschoten zou worden. Dit werd te weinig gedaan. Door de goede zoneverdediging was Kopenhagen echter niet bij machte om echt dichterbij te komen.
Het derde kwart bloeide Ilse Kuijt helemaal op en nam hierin de leiding voor de 39-24 voorsprong na het derde kwart. Zaak om in het laatste kwart de rust te bewaren en de wedstrijd naar je toe te trekken.
Kopenhagen probeerde ook een zoneverdediging. Hier gingen we uiterst rustig mee om. Open schoten werden gevonden met de zoneaanval. Hierin werd erg goed geschakeld. Verwacht werd dat Kopenhagen met een full-court press zou komen, maar deze kwam maar niet. De wedstrijd werd uiteindelijk met 58-37 gewonnen wat dus toernooiwinst opleverde. Een hele goede prestatie van dit jonge team.
Janine werd tevens uitgeroepen tot MVP van het toernooi.
Dit team mag enorm trots op zichzelf zijn na het behalen va dit resultaat. Volgend jaar terug om de titel te verdedigen zou ik zeggen.
Geschreven door: Wouter Hoogeveen
